למה מרטין ביין נכשל בסנדרלנד?

 

בספר משותף שפרסמו ד"ר פליקס לבד ופרופ' מיכאל בראלי (2013) הם טוענים כי ניהול ספורט (בעיקר במשחקים קבוצתיים) הוא מענפי הניהול המורכבים ביותר שיש בשוק העבודה כיום. חוסר ההבנה של המורכבות של התחום גורם, פעמים רבות, למינויים של אנשים לא מתאימים לתפקיד, ומכאן, להחלשת ענפי הספורט והפיכתם ללא תחרותיים, בעיקר בתחרויות בינלאומיות.

למה ענף הספורט הוא כל כך מורכב? לטענתם של לבד ובראלי, ניהול מערכות ספורט דורש (לפחות) שלוש הבנות בסיסיות:

א. ניהול ספורט מורכב מניהול כל שכבות המערכת.

ב. ניהול ספורט דורש שליטה במספר תחומי ידע.

ג. ניהול ספורט דורש שליטה במספר שיטות מחקר שונות.

 

מה זה אומר? כמנהל ספורט ניתנת לכם האחריות הבלעדית כמעט לניהול של 5 מערכות שונות. ניתן לדמיין אותן כבבושקות רוסיות. הבבושקה הגדולה ביותר (שהיא אגודה או מועדון ספורט) חייבת להתנהל כלפי חוץ (כספים, מדיניות וכו') על רקע מודעות עמוקה לצרכי פנים המועדון. הצרכים האלה נבדלים על פי דרגי המערכת (הבבושקות הקטנות), כאשר כל דרג ודרג הוא בבושקה קטנה יותר המכילה את כל אלה שקטנות עוד יותר בפנים. אתחיל מהקטנה ביותר ואעבור למורכבת ביותר.

א. הבבושקה הקטנה ביותר (דרג המערכת הבסיסי ביותר) מתארת את הרמה הפיסית של השחקן. היא דורשת מהמנהל ידע מוקדם במדעי גוף האדם: אנטומיה, ביוכימיה, ביומכניקה, תזונה, כושר גופני ומערכות נשימה. למה זה חשוב? ניהול לא נכון יכול לפגוע בגופו של השחקן. קביעת תאריכי משחקים/ יציאה לחופשות וחזרה מהן/ ניהול תפריטי מזון במועדון עצמו וכן הלאה יכולים לקבוע את ההבדל בין שחקן בריא, שיהיה יעיל ויצרני למערכת, לבין שחקן שייפצע פעמים רבות לאורך העונה. במועדוני ספורט בעולם ישנה מחלקה שלמה שמודדת בכל אימון ובכל משחק את הביצועים של השחקנים (עד כדי מדידת הרכב הזיעה של השחקנים). המנהל צריך להיות בקיא בשיטות המחקר ובמשמעויות שלהן על מנת לקבוע הרכבים, לתכנן תוכניות לטווח ארוך עבור שחקנים ספציפיים ועוד.

ב. השחקן איננו רק גוף פיסי. ולכן הבבושקה השנייה מוקדשת לשחקן כאדם. איך הוא מרגיש? מהם הקשיים שלו? בהרצאה שנתנה בישראל הפסיכולוגית של מועדון "ברצלונה", ד"ר אינמה פודג' (עבור חברת ספורטדוק) היא מספרת על שחקן שנרכש במיליוני יורו עבור קבוצת הבוגרים בכדורגל של המועדון המפואר. הוא הגיע לראשונה לברצלונה אחרי ששיחק במספר ערים מרכזיות באירופה. אחרי מספר מחזורים הוא נראה כבוי, לא מתפקד. מאמן הקבוצה ביקש את עזרתה של ד"ר פודג'. המאמן לא הבין מדוע שחקן מעולה כמוהו מתפקד בצורה רעה כל כך. הוא ביקש ממנה לשאול אותו. הפסיכולוגית ביקשה שמי שישאל יהיה המאמן ולא הפסיכולוג, כיוון שלמאמן יש יחסים אחרים עם השחקן. המאמן שאל אותה: אבל מה אני אשאל אותו? אינמה השיבה: תשאל אותו מה צבע הגרביים שלו?. המאמן היה נבוך, אבל בסוף התרצה. מאוחר יותר הוא סיפר לאינמה: "שאלתי אותו מה צבע הגרביים שלו והוא ענה לי: אשתי לא מסתגלת טוב לחיים בברצלונה".

בבושקות

אנשים מחכים שידברו איתם, שישאלו אותם מה שלומם. ההבנה הזו דורשת ידע בפסיכולוגיה. לא מספיק רק להביא פסיכולוג "מבחוץ". מנהל המערכת אחראי גם על התחום הזה.

ג. הבבושקה השלישית מוקדשת לרמת הקבוצה. ספורט קבוצתי דורש שיתוף פעולה ועבודה צוות. קבוצה איננה מתהווה לבדה והיא דורשת את התייחסות המנהל. מהי קבוצה? כיצד היא נוצרת? מי החזקים בה ומה מקומם של החלשים? האם יש עזרה הדדית ופרגון או תחרות על מקום בהרכב? הבנה של הרמה הקבוצתית דורשת הבנה בתחום הידע הסוציולוגי, שכן לא מספיק רק להגיב כאשר הקבוצה איננה מתפקדת היטב כקבוצה (לזה נדרש ידע בחקר ביצועים), אלא גם להקדים ולהכשיר תנאים אידיאליים ליצירה של קבוצה שיודעת לעבוד יחד בכל הזמנים ובכל ההרכבים.

ד. המנהל אחראי גם על המאמן/ צוות המאמנים. נושא המנהיגות הוא אחד הנושאים החשובים בסוציולוגיה ואלפי מחקרים נכתבו בנושא. האם המאמן מוביל את הקבוצה מטעם הכריזמה המולדת שלו? האם הוא משפיע עליה כדמות לחיקוי? האם השחקנים סומכים עליו ומקשיבים לו או מאתגרים בכל עת את מנהיגותו? על מנת לדאוג לביצועים טובים של הקבוצה שלך עליך כמנהל להבין את המשמעות של יחסי קבוצה-מנהל דרך פרדיגמות חברתיות וניהוליות, ולהיות בעל הידע למנוע בעיות ולפתור כאלה שכבר קיימות.

ה. לבסוף יש לזכור כי כל מנהל במועדון ספורט קבוצתי עובד עם מנהלים אחרים, הן בתוף המערכת והן מחוצה לה. גם המנהל הוא מנהיג פורמאלי ולא פורמאלי. הצורך להסתדר ולהפיק את המרב בעבודה מול אנשים אחרים דורש ידע במשאבי אנוש, ניהול עסקים וניהול ספורט.

מנהל צריך להיות תלמיד תמידי כיוון שהספורט – על ענפיו השונים – משתנה באופן קבוע. ההבדל בין קבוצות מצליחות לקבוצות פחות מצליחות אולי נראה על הדשא אבל הוא מתחיל במשרדים שמנהלים אותו.